Työtilat ja johtaminen hybridityössä – Futuoffice mahdollistaa tehokkaan ja toimivan tulevaisuuden
25 10 2021

Toimitilojen kalustusprojektit koetaan usein hankaliksi ja kalliiksi. Alan asiantuntijatahot korostavat erilaisia asioita. Kiinteistön vuokranantajia kiinnostaa ensisijaisesti tilan sijainti, palvelut ja sopivuus asiakkaalle. Sisustusarkkitehdin ajattelua ohjaa rakenteelliset asiat sekä tyyli ja viihtyvyys. Kalustetoimittajien agendalla on kalusteiden sopivuus ja toimitus. Koska yritysten päättäjille tilojen kalustus ei ole päivittäistä tekemistä, otetaan palvelu usein omaan tilanteeseen väärästä paikasta, jolloin menetetään aikaa ja pahimmillaan päätökset jäävät roikkumaan. Kokonaispalvelulle on entistä suurempaa kysyntää, lähtien jo tarpeiden ja budjetin määrittelystä. Siitä hahmottuu miten projektin kanssa kannattaa edetä ja kenen kanssa, toteaa Futuofficen asiakkuusvastaava Pirkko Huhta.

Kuva: Juuri Partners, Futuofficen kuvapankki
Tulevaisuuden tilatarpeissa tasapainoillaan tarjonnan, yrityksen tarpeen ja henkilöstön odotusten kanssa. Tarvitaan etäisyyttä ja läheisyyttä, kustannustehokkuutta ja edustavuutta, rauhaa ja sosiaalisuutta, vapautta ja turvallisuutta. Kalustamisessa tämä tarkoittaa muunneltavuutta, keskittymistä vaativia tiloja, paikkaa vetäytymiselle, yhteistyölle ja kohtaamisille. Toimistoissa tullaankin näkemään enemmän siirreltäviä hiljaisia tiloja ja pop-up tyyppisiä kalustusratkaisuja. Design-kalusteiden, akustisten ratkaisujen ja kasvien käyttö kasvaa. Työtehon ja työntekijän hyvinvoinnin kannalta ehdottoman tärkeä ergonomia edellyttää panostusta myös etätyöpisteissä.

Kuva: Vetrospacen kuvapankki
Työelämämurros on muuttanut johtamista
Se mitä valintoja kussakin yrityksessä tehdään, liittyy vahvasti yrityskulttuuriin ja johtamiseen. Hybridimalli haastaa johtajat, kun toiminnan tehokkuus, hyvinvointi, oikeudenmukaisuus ja edustavuus on varmistettava työpisteen sijainnista riippumatta. Pandemia osoitti, että me osaamme johtaa itseämme, mitä tulee työstä suoriutumiseen. Toisaalta mielenterveysongelmat ovat kasvaneet, mikä viittanee yksinäisyyteen ja turvattomuuden tunteeseen.
Toivon, että kykenemme jalkauttamaan poikkeusajan opit uuteen toimintamalliin. Digiloikka jäänee pysyväksi kehitysaskeleeksi, ja toivottavasti myös itsensä johtaminen. Päätösten teossa ja henkilöstön tunnetilojen huomioimisessa on vielä paljon kehitettävää, toteaa Pirkko.
Kalustusprojektin käynnistäminen
Kalustusprojektin aloittamisessa tarkkaan tehty määrittely ja aikainen aloitus antavat hyvät mahdollisuudet onnistumiselle. Mitä paremmin omat tarpeet ja valmiudet selkeytetään alkuvaiheessa, sitä paremman lopputuloksen saa. Aktiivinen vuoropuhelu työntekijöiden työtavoista ja heidän tarpeistaan varmistaa uusien kalusteiden tehokkaan käyttämisen. Tehty pitkä etätyöjakso on auttanut ihmisiä tunnistamaan omat työskentelytapansa.
Me Futuofficessa tuemme yritysten päätöksentekoa linkittämällä projektin yrityksen liiketoimintaan, neuvomalla, tuomalla vaihtoehtoja ja antamalla henkilökohtaista palvelua koko kalustusprojektin ajan. Uutena palveluna on fasilitoitu minityöpaja, jonka avulla sekä yrityksen että henkilöstön tarpeet saadaan napakasti selkeytettyä.
Mikaela Nyman, Partner / Business Unit Director, Genero Oy:stä kertoo toimivasta yhteistyöstä: “Valitsimme Futuofficen muutama vuosi sitten aiempien tilojemme kalustamiseen. Pirkko ehdotti meille sopivia vaihtoehtoja, joista oli helppo tehdä päätökset. Hän hoiti projektin odotusten mukaan, ja olimme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Kun muutimme uusiin, isompiin tiloihin, oli luontevaa jatkaa yhteistyötä Futuofficen kanssa. On ollut ilo huomata kuinka Futuoffice on laajentanut palvelun tarjontaa asiakaspalvelusta tinkimättä. Pirkon ohjaava ote, vastuuntunto ja miellyttävä huolenpito tekee meidän elämästämme helpompaa”, kommentoi Mikaela.
Minulle on sydämen asia pitää huolta myös siitä, että kaikki hankinnat eri toimittajilta tulevat paikalle juuri oikeaan aikaan, Huhta summaa.
Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä Teidän tarvitsemanne tulevaisuuden työympäristö: Pirkko Huhta 040 822 7557
Futuoffice on tulevaisuuden työskentelytilojen kehittäjä, suunnittelija ja toteuttaja. www.futuoffice.fi.
25 10 2021
Luetuimmat uutiset
Uusimmat uutiset
-
Asumispalveluyksikkö Honkahovi valmistui Liperiin
Liperin Ylämyllyn taajamaan on valmistunut ikäihmisten 30-paikkainen asumispalveluyksikkö Honkahovi.
-
E.Ahlström ja Restatop yhdistävät voimansa
Ravintolakattauksen markkinajohtaja E.Ahlström ja sisustusratkaisuja tarjoava Restatop aloittavat tiiviin yhteistyön, joka tarkoittaa yhä kokonaisvaltaisempaa palvelutarjontaa. Ravintoloiden halutaan nyt olevan elämyskeitaita.
-
Päiväkoti Martta Wendelin sai Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon
Vuoden 2023 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon on voittanut Tuusulassa sijaitseva päiväkoti Martta Wendelin, jonka on suunnitellut AFKS Arkkitehdit. Palkinnon myönsi kymmenettä kertaa Suomen Arkkitehtiliitto (SAFA).
-
YIT on myynyt Maistraatinportin Fennialle
YIT ja Fennia ovat allekirjoittaneet sopimuksen Helsingin Länsi-Pasilassa sijaitsevan Maistraatinportin toimistotalon myynnistä. Toimistokiinteistö ostetaan kiinteistösijoitussalkkuun, jota hallinnoi S-Pankki Kiinteistöt Oy. Ostajana kaupassa toimii Fe...
-
Ilmalan Aura -toimistokiinteistö harjakorkeudessaan
Helsingin Ilmalaan rakentuva Ilmalan Aura -toimitilakiinteistö on harjakorkeudessa. Rakennus on ensimmäisiä EU-taksonomian mukaisia rakennushankkeita Suomessa.
-
Hemsö rakentaa taidelukioille uusia tiloja Helsinkiin
Hemsö toteuttaa uudet tilat Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion lisätilatarpeisiin. Tilojen on tarkoitus valmistua kahdessa vaiheessa syyslukukausiksi 2025 ja 2026.
-
Senaatti-kiinteistöt luopuu toimistokiinteistöstä Tampereella
Senaatti-kiinteistöt myy Tampereen Hervannassa sijaitsevan toimisto-, laboratorio- ja tutkimushallitiloja sisältävän kiinteistökokonaisuuden.