Suomalaisyritys kehittää avokonttorimallia, jossa jokaisella on oma tila

 

Liike- ja toimitilojen kehittämiseen erikoistunut Voes tuo markkinoille Oma Tila -konseptin. Se on Voesin mukaan malli, jonka avulla avotilojen toiminnallisuutta voidaan jäsennellä kustannustehokkaasti ilman kiinteitä rakenteita. 

 

Voes kehittää parhaillaan Adi Kalusteet Oy:n ja aistikokemusten tutkimiseen erikoistuneen Aistila Oy:n kanssa uuden ajan työympäristöä avokonttorien haasteellisiin olosuhteisiin.

Konsepti perustuu tutkimukseen siitä, mitä ominaisuuksia työtilassa tulee olla, jotta siinä työskentelevä tuntee olonsa turvalliseksi ja hän voi keskittyä sekä työskennellä tehokkaasti. Ääni-, valo-, tunto- ja näköaistien merkitystä on konseptissa mietitty erityisen tarkkaan.

Suomalaisyritys kehittää avokonttorimallia, jossa jokaisella on oma tila

”Koronaepidemia muuttaa käsityksiämme avokonttorityöskentelystä. Koronatilanne on esimerkiksi osoittanut sen, kuinka vaativaa avokonttorissa on järjestää työtila riskiryhmään kuuluvalle, koska hän ei voi työskennellä muiden kanssa jaettavassa työpisteessä”, Voesin perustaja ja toimitusjohtaja Henrik Lemmetyinen kertoo.

 

Hänen mukaansa tilojen muunneltavuus on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää.

”Käyttäjäpalautteen mukaan esimerkiksi keskittyminen ja turvallisuuden tunne koetaan usein haastaviksi avokonttoreissa. Tämän haluamme Oma Tila -konseptillamme muuttaa”, Lemmetyinen sanoo.

 

Konseptin suunnittelussa on mukana Turun yliopistosta lähtöisin oleva Aistila Oy.

”Nykyiset avokonttorit koettelevat usein kaikkia aistejamme. Tavoitteenamme on auttaa Voesia kehittämään Oma Tila -konseptista kokonaisuus, joka ottaa huomioon eri aistimukset ja niiden yhteisvaikutuksen. Työtilojen aistikokemus optimoidaan yhdessä käyttäjien kanssa, Aistilan perustajiin kuuluva Mari Norrdal kertoo.

 

Voesin uuden Oma tila -konseptin keskiössä on moniaistisesti rauhallinen työpiste, jonka yksityisyyttä voidaan muunnella tarpeen mukaan. Oma Tila -konsepti taipuu myös kahden tai jopa neljän hengen työtilaksi elementtejä yhdistämällä.

 

”Ääniä eristäviä erikoishuonekaluja on toki ollut aiemminkin käytössä. Oma Tila -konsepti ottaa huomioon muutkin kuin vain aistinvaraiset ärsykkeet. Konseptin tekee ainutlaatuiseksi myös se, että kalusteiden hinta on saatu painettua lähes kolmannekseen aiemmasta tasosta ja samalla kalusteista on tehty muunneltavia ja keskenään yhdistettäviä. Voimme käyttää organisaation jo olemassa olevia huonekaluja ja hyödyntää ne osana uutta konseptia”, Lemmetyinen kertoo.

 

Oma Tila -konseptiin sisältyy käyttäjien haastattelut, materiaalikartoitukset ja -valinnat, tekninen suunnittelu, valaistussuunnitelmat ja 2D- ja 3D-mallinnukset sekä tarvittavat kalusteet.

Luokitukset

Toimitilat

 

Uutiskirje

Uutisia Citymark.Todaystä joka kuukausi.
Katso aikaisemmat uutiskirjeet.

 

 
 
 

Uusimmat uutiset