Kauppakeskuksissa vähemmän kävijöitä mutta isommat keskiostokset vuonna 2020

 

Suomen Kauppakeskusyhdistyksen mukaan vuonna 2020 kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti laski 11 % ja kävijämäärät 22 %. Keskiostos kauppakeskuksissa kasvoi. Poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin uusia palveluita.

Kauppakeskuksissa vähemmän kävijöitä mutta isommat keskiostokset vuonna 2020Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

Suomen Kauppakeskusyhdistyksen mukaan pandemia-aika nosti kauppakeskusten keskiostosta 17 % vuodesta 2019 vuoteen 2020, ja vuoden menestyjiin kuuluvat päivittäistavarakaupat ja verkkokauppa. Päivittäistavarakaupan myynti kauppakeskuksissa nousi 3 %. 

- Koronapandemia näkyi kauppakeskuksissa ympäri Suomen. Asiakkaat suosivat lähikeskuksia sekä isompia alueellisia kauppakeskuksia, joissa on kattavat päivittäistavarakaupan palvelut, Suomen Kauppakeskusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja ja Prometheus Partnersin toimitusjohtaja Terhi Sell kertoo. 

Paikalliset ja alueelliset kauppakeskukset palautuivat koronapandemian tuomista rajoituksista melko nopeasti. 

Sell muistuttaa, että moni yhteiskunnan tärkeä palvelu on tätä nykyä sijoittunut kauppakeskuksiin. 

- Samalla kauppakeskusten merkitys yrittämisen paikkana on korostunut. 

Päivittäistavarakauppa on vetänyt hyvin koronasta huolimatta, mutta monelle muulle toimialalle viime vuosi oli vaikea, sanoo myös Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki

- Mall of Triplassa kävijämäärä romahti koronaepidemian alkuvaiheessa keväällä 2020, mutta lähti kesän jälkeen jälleen kasvuun. Triplassa tehtiin hartiavoimin töitä turvallisen asioinnin eteen sekä panostettiin markkinointiin. Nyt kun tulevaisuus näyttää jälleen positiivisemmalta, on hyvä lähteä rakentamaan myös kauppakeskusten paluuta normaaliin arkeen, Kivimäki toteaa. 

Vuoden 2020 lopussa lähes 94 % kauppakeskusten liiketiloista oli vuokrattuna. Luku pohjautuu KTI Kiinteistötiedon tekemään vertailuun, jossa on mukana yhteensä 43 kauppakeskusta. 

Kauppakeskuksissa otettiin viime vuonna käyttöön erilaisia palveluita. Tampereen Ratinassa ja Kuopion Matkuksessa avattiin liikunta- ja aktiviteettipuistot kauppakeskuksen piha-alueelle, Helsingin Mall of Triplassa otettiin käyttöön useamman liikkeen yhteinen verkkokauppa ja Espoon rakenteilla olevaa Lippulaiva-kauppakeskusta on esitelty lähialueen asukkaille ja sidosryhmille virtuaalikierroksilla. 

 

 
 
 

Uusimmat uutiset